23 Οκτωβρίου 2015

Converse Aero Jam

Ήταν το πολύ μακρινό 1988 όπου ο κομισάριος David Stern αποφάσιζε να αυξήσει κατά τέσσερις τις ομάδες στο NBA και από 23 να γίνουν τελικά 27. Την αγωνιστική περίοδο 1988-1989 αγωνίστηκαν για πρώτη φορά οι Charlotte Hornets και οι Miami Heat ενώ την αμέσως επόμενη προστέθηκαν ακόμη δύο, οι Minnesota Timberwolves και οι Orlando Magic. Απ' τις τέσσερις νεοσυσταθέντες ομάδες εκείνη που κατάφερε σχετικά νωρίς να αφήσει το στίγμα της στο μαγικό κόσμο του NBA ήταν οι Charlotte Hornets. Δεν ήταν το όνομα Hornets αλλά ούτε και το γαλαζοπράσινο των εμφανίσεων της ομάδας οι βασικοί παράγοντες που συντέλεσαν θετικά ώστε να γίνει η ομάδα τόσο γρήγορα αναγνωρίσιμη και αγαπητή. Ήταν το στυλ παιχνιδιού της αλλά κυρίως η συνύπαρξη τριών μελλοντικών Hall Of  Famer παιχτών, του κοντού Muggsy Bogues, του επιβλητικού Alonzo Mourning και κυρίως του φοβερού και τρομερού Larry Johnson που έκαναν την ομάδα σε σύντομο χρονικό διάστημα μια απ' τις κυρίαρχες δυνάμεις στην Ανατολική ακτή. Παράλληλα εκείνη την περίοδο, η Converse βρισκόταν στο τέλος μιας εποχής αφού οι δύο θρυλικοί signature αθλητές με τους οποίους πορεύθηκε αρκετά χρόνια, οι Larry Bird και Magic Johnson, ολοκλήρωναν τη καριέρα τους οπότε θα έπρεπε να βρει άμεσα νέους αστέρες του NBA στους οποίους θα βασιζόταν για τη προώθηση των προϊόντων της τη νέα εποχή. Η ευτυχής αυτή συγκυρία ήταν ότι καλύτερο για την Converse αλλά και για τον πολλά υποσχόμενο LJ ή Grandmama αν θέλετε, ένα παρατσούκλι που τον ακολουθεί από το 1992 και το πρώτο διαφημιστικό σποτάκι της Converse για τα Aero Glide. Η συνέχεια όμως επιφύλασσε το μυθικό Converse Aero Jam!
Το Aero Jam είναι το δεύτερο μπασκετικό που σχεδίασε η Converse αποκλειστικά για τον αθλητικό Johnson. Ένα πραγματικά συμπαγέστατο παπούτσι ακριβώς όπως όφειλε και έπρεπε να είναι κάθε μπασκετικό των 90's, κατασκευασμένο από δέρμα ή nubuck με αρκετά χοντρά και επικαλυπτόμενα κομμάτια αλλά και μερικά λειτουργικά και μη μπιχλιμπίδια. Η ορίτζιναλ έκδοση διέθετε ένα επαναστατικό σύστημα για την απορρόφηση των κραδασμών το "React Juice", ένα "ραδιενεργό" υγρό που ήταν τοποθετημένο σε δύο διαφορετικά σημεία του παπουτσιού, το ένα βρισκόταν κάτω ακριβώς απ' τη περιοχή της φτέρνας και το άλλο πάνω απ' το heel counter σχεδόν περιμετρικά του αστραγάλου. Ο συνδυασμός αυτών των δύο προσέφερε καλύτερη προσαρμογή του παπουτσιού, αναπαυτικότητα και σταθερότητα αφού σύμφωνα πάντα με την εταιρεία το "ραδιενεργό" υγρό μεταβαλλόταν ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες του αθλητή. Βέβαια, στις ρετρό επανεκδόσεις του μοντέλου το "React Juice" απουσιάζει, πράγμα τελείως αδικαιολόγητο κατ' εμέ εκτός φυσικά αν τίθεται θέμα δικαιωμάτων χρήσης της πατέντας. Ακριβώς πάνω από το κενό "React Juice" του αστραγάλου και εκατέρωθεν των πλευρών του βρίσκονται τοποθετημένα δύο βέλκρο-στραπ στα οποία "δένει" ένα τριγωνικό πλαίσιο που καλύπτει σχεδόν όλο το κουτουπιέ με τα κορδόνια, με μοναδικό στόχο του ένα πιο δυναμικό παρουσιαστικό. Κατά τα άλλα, εντυπωσιακά αφράτη η εσωτερική επένδυσή του, χαρακτηριστικό γνώρισμα άλλωστε των 90's μπασκετικών παπουτσιών ενώ ανάλογη της εποχής του είναι και η χάραξη της εξωτερικής του σόλας. 
Στη σχεδιαστική ανάλυση του μοντέλου θα αναφέρω εν συντομία ότι ακολουθείται η μέθοδος "όσο πιο φορτωμένο τόσο το καλύτερο". Με βάση αυτό το σκεπτικό έχουμε ένα μπασκετικό που έχει όπως προανέφερα αρκετά επικαλυπτόμενα μέρη και ανάλογα την έκδοση μερικές πινελιές από χρώματα ασυνήθιστα ή μάλλον αντιπροσωπευτικά της δεκαετίας στην οποία ανήκει. Μπορεί η κοψιά του να θυμίζει σε πολλούς το Air Jordan VIII και όχι άδικα αφού το έτος κυκλοφορίας τους συμπίπτει. Έχουν εξάλλου και ένα κοινό χαρακτηριστικό που είναι τα στραπ κάτω από τους αστραγάλους, κάτι που δε φαντάζει τελείως τυχαίο. Στο AJ VIII τα στραπ έχουν λειτουργικό σκοπό σε αντίθεση με εκείνα του Aero Jam που αποτελούν μέρος του μηχανισμού που καλύπτει με τη τριγωνική - και συνήθως διπλής όψεως - "μπέρτα" του τα κορδόνια. Προσωπικά τα προτιμώ χωρίς το πλαίσιο καθώς από μόνα τους τα στραπ με τα ραμμένα μικρά λογότυπα Cons, συνδυάζονται αρμονικότερα με το τεράστιο Cons που έχει ραφτεί στη κορυφή της "αφράτης" και αντιπροσωπευτικότατης 90's γλώσσας του. Το χρωματικά ξεχωριστό κομμάτι πάνω από το heel counter περικλείει ένα πλαστικό παράθυρο που στην ορίτζιναλ έκδοση υπήρχε αποτυπωμένη η λέξη "React" αλλά στις νεότερες βερσιόν έχει αντικατασταθεί με το όνομα του παπουτσιού. Τέλος, όμορφες σχεδιαστικές πινελιές είναι οι οβάλ οπές στην εξωτερική πλευρά του και δεν έχουν κανένα απολύτως λειτουργικό σκοπό ακριβώς όπως συμβαίνει άλλωστε και με τα δύο τοξοειδή πλαστικά που βρίσκονται στις ψηλότερες οπές των κορδονιών και προσδίδουν έναν πιο επιθετικό χαρακτήρα.
Ο Larry Johnson ήταν η πρώτη επιλογή του Draft το 1991 και στη πρώτη του κιόλας χρονιά κέρδισε τη πρώτη του διάκριση αφού ανακηρύχθηκε Rookie της χρονιάς αφήνοντας πίσω του παίχτες όπως οι Dikembe Mutombo, Steve Smith, Kenny Anderson κ.ά. Την επόμενη χρονιά έγινε ο πρώτος Hornet που επιλέχθηκε ποτέ σε All Star Game ενώ εξω-αγωνιστικά υπέγραψε συμβόλαιο με την Converse ώστε να προωθεί προϊόντα της αλλά και τη δική του σειρά μπασκετικών παπουτσιών. Τη πρώτη φορά που κυκλοφόρησαν τα Aero Jam ήταν σε δύο χρωματικές εκδόσεις, τη λευκή με μικρές δόσεις από μοβ και γαλαζοπράσινο χρώμα και τη σχεδόν κατάμαυρη. Ξανακυκλοφόρησαν το 2003 στους κλασικούς og χρωματισμούς καθώς συμπληρώνονταν δέκα χρόνια από τη πρώτη κυκλοφορία τους και πρόπερσι έγινε η δεύτερη απόπειρα επανακυκλοφορίας τους σε πέντε νέους χρωματισμούς. Αν ανατρέξετε σε παλαιότερη ανάρτηση μου θα δείτε πως τα Converse Aero Jam αποτελούν αναπόσπαστο μέλος της καλύτερης μου δεκάδας μπασκετικών όλων των εποχών και η απόκτησή τους σήμαινε πολλά για μένα. Μπορεί να μη κατάφερα τελικά να βρω κάποια από τις τότε og εκδόσεις, κατέληξα όμως όπως βλέπετε σε έναν νεότερο και πιο lifestyle χρωματισμό για τον οποίο μόνο τα καλύτερα έχω να πω. Θα μπορούσε πολύ άνετα το εικονιζόμενο μοντέλο να αποτελεί og βερσιόν αλλά σχεδιαστικά εκείνη την εποχή οι έντονοι και πολύχρωμοι συνδυασμοί αποτελούσαν must για ένα μπασκετικό παπούτσι.